Carstens dejlige bamse: YAMAHA FJR 1300!

Maskinen fandt jeg på MotoScout24, hvor der er en del FJR'ere til salg. En fin sort model blev solgt for næsen af mig, men hos PariMoto i Niederweidbach fandt jeg en dejlig blå FJR. Nye sidetasker blev købt ved siden af, for godt 750 Euro. Prisen herhjemme blev oplyst til 6200,- plus moms, så alene taskerne kunne betale hele turen frem og tilbage, inkl. foder, drikkevarer osv. De ekstra låse til taskerne - de kører nemlig på samme nøgle som cyklen - lå under sædet på maskinen. Alle TRE i øvrigt! - så jeg senere kan få en topboks på hvis jeg vil, og stadig kun have brug for een nøgle.

Sidenhen er der investeret i:
køler-beskytter
højere kåbeglas
forlygte beskyttere
Tank-cover
Hepco & Becker toptaske
Styr-hævere og tungere styr-vægte

Kølerbeskytteren er købt hos Meissner Mechanik via internettet og passer bare som fod i hose. Et super lækkert produkt, som samtidig giver en god portion tryghed når man triller på nylagte asfaltveje, grusveje o.l.! Varen blev tilsendt og betaling foregik pr. bankoverførsel bagefter. Og FJR'en har ingen problemer med at holde varmen væk - der er ingen tydelig forskel at mærke.

Kåbeglasset jeg købte er indfarvet "ice-blue-tint" som har et blåt skær a'la maskinen selv - suverænt til en blå MC! - med en bredde der er 2 tommer bredere end standard og en højde på plus 4 tommer ditto, samt et flip-up som forbedrer virkningen endnu mere. Glasset inkl. forlygte-beskytterne (i samme farve!) blev købt hos Cee Baileys Aircraftplastics i USA, for 205 US Dollars inkl. 41 dollar for fragten. Da den blev købt i USA kom der dog afgift og dansk moms oveni; ca. 450 kr. Papirarbejdet blev vha. mit Visa ordnet af FedEx, som varetog transporten (de ringede selv).

Det store kåbeglas var en ren åbenbaring. Glasset kan køres hel op over øjenhøjde (jeg er 185cm), og den større bredde giver bedre læ over hænderne, og mindre turbulens når man ikke har hænderne på håndtaget (venstre hånd f.eks.).


Sammenligning mellem standard- og højt kåbeglas
(på billedet til højre ses endvidere forlygtebeskytterne

Forlygte beskytterne fulgte med kåbeglasset for en beskeden merpris. I princippet er der blot tale om et par plastic-glas med samme form som forlygterne på FJR'en, som sættes fast med 4 stk. dobbelt-klæbende 3M puder. De beskytter så de dyre forlygter mod stenslag.

Tank-coveret fik jeg af min søde kone i fødselsdagsgave i 2005. Coveret er lavet af kunst-læder indfarvet i maskinens farve, og med påsyede clips til montering af tanktaske. Coveret er fra Bagster, købt hos deres importør i Danmark; Bikes and Parts, i Aalborg.

Toptasken fra Hepco & Becker blev købt hos Louis i Tyskland. Den er af den store type (48 liter) så der kan være to hjelme ved siden af hinanden deri. Tasken fik desuden en såkaldt reiling monteret, som er en bagagebærer til montering ovenpå tasken, samt en rygpude til bagsædepassageren. Toptasken sætter et stærkt punktum for FJR'ens tourer-kvaliteter, så den nu er klar til turen sydpå hvis muligheden kommer...


Klik her for at se FJR'ens tekniske specifikationer!


Min oplevelse af de par prøveture jeg havde inden jeg selv købte....
Det var med nogen ærefrygt jeg satte mig på min Yamaha FJ 1200 første gang i foråret 2003. Men den overraskede kun positivt (læs mere her).

Jeg var derfor ikke så nervøs ved at prøve en FJR året efter. Det måtte trods alt være noget af det samme, ikke?

Forskellen viste sig dog, som en kombination af: Meget kontant kobling, MEGET respons i gashåndtagets første milimeter (sikkert pga. den elektroniske indsprøjtning) - og så, ja, selvfølgelig den iboende frygt for at vælte med så dyr en maskine...!

Første gang jeg prøvede en FJR var en næsten ny maskine som var til salg af en privat. Jeg var egentlig ikke imponeret over køremåden - den var som forventet, efter at have haft en FJ 1200 i et års tid. De mindede umiddelbart en del om hinanden, bla. mht. kørestilling. Men fantastisk dejlig kontant og "ny" i hele sin væremåde var den da. Jeg kørte et stykke hen ad vejen, og prøvede at mærke bundtrækket fra den. Ganske fint, men umiddelbart ikke synderligt bedre end FJ 1200'eren. En CBR 1100XX Blackbird jeg prøvede et par uger før var heller ikke bedre på dette punkt. Det viser bare, at det er ret svært at overgå en FJ 1200 mht. bundtræk og rå POWER.

Men da jeg bremsede op - og kom i tanke om at jeg ligeså godt kunne køre hen til enden af den lille snoede landevej - og derfor gav den gas igen i 1. gear, blev jeg temmelig overrasket og hjertet sprang hurtigere op i omdrejninger end cyklen - for den stejlede sgu bare - bare fordi jeg kom til at give lidt for meget gas i 1. gear. Det var bestemt ikke nødvendigt at hjælpe den derop, endsige give fuld knald for at få den til det. Det kom helt automatisk. En tanke: Måske var der alligevel lidt mere puf i den her MC....!?

Den næste overraskelse fik jeg da jeg prøvede den FJR nede i Tyskland, som jeg stolt viser billeder af her. Efter en runde - som også indeholdt en bredsmilet affyring af 3. gearet ud af en absolut lang og meget lige strækning - vendte jeg rundt og ville lige knalde lidt til den igen. Jeg startede blødt i 1. gear, skiftede hurtigt til 2. gear og drejede håndtaget godt op. REN PANIK - vejen var lidt fugtig, og baghjulet fløjtede rundt og sendte bagenden fra den ene side til den anden, indtil en nervøs hr. Villsen fik sluppet gassen igen. Hjertet sad oppe i halsen - tænk hvis jeg væltede med den lånte FJR'er. Selvrisikoen var på 2000 Euro!!!

Nogle af mine oplevelser sidenhen....
Fryden over at FJR'en startes med pegefingeren hvorefter man kan glemme alt andet, og bare køre - den er ikke forsvundet endnu. Det er simpelthen bare en fed måde den maskine starter på! Underlig ting at fryde sig over, men sådan er jeg...

Ærefrygten over FJR'erens vægt og kræfter er ikke formindsket. Jeg kører stadig rundt i rundkørsler og i sving som "en kælling", er der nogen der siger. Og det brede smil over kraftoverskudet vender tilbage hver gang man er ude at køre. I mine øjne oser den maskine langt væk af, at den kan alt det, som den ser ud til at kunne. Dem der har kørt FJ og FJR giver mig nok ret i, at man får en oplevelse af at fryden over maskineriet bliver større og større hele tiden.


Michael med på besøg hos fætter Henrik...


Henrik, Carsten og "fætter" Rene i
Ørestaden, ved DR's nye byggeri

Mangen en tur er gået til Sjælland, hvor der er kørt mange kilometer sammen med fætter Henrik som nu kører på min "gamle" FJ 1200. Og "fætter" Rene som kører på ren chopper; en rigtig flot og super sund Honda Shadow med alt det chopper-gejl hjertet begærer.

Vi har flere gange byttet maskiner med hinanden - for som de drenge vi er, synes vi alle sammen at det er fedt at se sin egen maskine "udefra" - altså, hvordan den ser ud for dem der ser én på den. Når vi kører alle tre, er det dog kun det visuelle vi kan "nyde", for uanset hvilken maskine man kører på - og næsten uanset afstanden imellem os - er det kun Honda'en vi kan høre. Tak for det, Rene!-)

I direkte sammenligning med FJ-1200'eren skiller FJR'en sig primært ud med et kraftigere bundtræk, omend der (selvfølgelig) skal køres noget råddent for at sammenligne de to basser ;-)

Et par eksempler står i hukommelsen på mig:
En gang var vi ude og køre en længere tur (til Gilleleje, tror jeg...). Fra motorvejen havde vi passeret nogle rundkørsler, som vi naturligvis også skulle igennem på vej tilbage igen. Vi havde aftalt at mødes med René ved motorvejsbroen og køre ned langs Strandvejen tilbage til Kbh. Nogle få hundrede meter før den sidste rundkørsel - Henrik kørte forrest - gassede han noget op inden rundkørslen. Sikkert for at få et lille forspring ind i - og ikke mindst ud af - rundkørslen. Jeg var opmærksom på det, og fulgte med ham op og ned i fart før rundkørslen, gearede ned i 2. gear så den var klar til rock-og-rul. Ingen problem med at følge med, så hurtigt op i 3., og så fuld havre. Henrik var nu kommet lidt foran, men da FJR'en tog véd kom han rimeligt hurtig op i ansigtet på mig igen, og jeg måtte lige slippe gassen lidt, hvis jeg ikke ville være ond og drøne forbi ham. Kort efter nåede vi broen, og Henrik spurgte mig, da vi havde parkeret cyklerne; "Hvad gear kørte du i ud fra rundkørslen?". "3.", svarede jeg. En lille tænkepause - og Henrik kom med samme sætning som i sin tid havde fået ham til at droppe VF'eren til fordel for FJ'eren - "Jeg skal have en ny motorcykel..."

Nogle uger senere - ved et nyt møde på Sjælland - kørte vi langs et vejarbejde på motorvejen, hvor fartgrænsen var 70. Hele vejen havde jeg kørt i 4. gear. Og i sikker forvisning om at fætter Henrik kørte i 5. smilede jeg bare, da jeg så han lige vippede den ned i gear da vejarbejdet ophørte. Han gassede op for FJ'eren og jeg skruede op for blusset på FJR'en. Efter kort acceleration måtte jeg - lettere irriteret - have håndtaget helt i bund. Og ved 130 trak fætter Henrik en smule fra mig. Lettere skuffet over dette forløb måtte jeg lige høre ham ad - da vi var kørt fra og holdt i et lyskryds - "hva' gear kørte du i?". Henrik svarede "3." "Nå for satan. Jeg tænkte ellers at jeg var nødt til at skulle have en ny motorcykel", svarede jeg. Jeg var mildest talt overrasket over at FJ'eren kun med besvær kunne æde FJR'en i et gear lavere i dette interval, for FJ'eren trækker - som kendere véd - temmelig godt til i 3. gear fra 70 til 180!

Senere samme dag havde fætter Henrik en skjult dagsorden, som - viste det sig - gik ud på, at han lige ville køre forbi brandstationen hvor han arbejder, og prale lidt med hans fætters nyerhvervelse. Een af hans kollegaer, Robert, var meget hooked på FJR'en. Henriks mund skrev den dag en check ud, som hans krop godt kunne have fået besvær med at indløse: "Tag en tur, Robert". Lidt skuffet over at fætter sådan kunne lade blodbåndet gribe ind i mine bankforpligtelser, trøstede jeg mig med, at jeg kunne køre på hans FJ bagefter Robert, når han voldtog min fine nye FJR (snøft). Robert kørte - indledningsvis - forholdsvis pænt. Men på ringvejen fik FJR'en en ordentlig spand kul. Og ditto for fætters FJ som jeg nu kørte på, for vi skulle trods alt køre sammen, ikke? FJ'en fik fuld havre og helt op gennem registeret. Og den fulgte næsten med FJR'en i de høje omdrejninger - MEN; Hver gang vi skiftede gear, fik Robert på FJR'en et ordentlig "skud" så forspringet og hastighedsforskellen blev større og større. Da vi nåede 4. gear var han derfor temmelig langt foran. Kørt sådan - helt råddent hele vejen op - er forskellen markant. Større end jeg ville have troet. Robert - viste det sig - har kørt RoadRace og meget andet i mange år, og har et ret godt tag på MC's, men alligevel... Min mor sagde altid; "Det er pænt at spørge først"

 

 
 
 
 




Førerposition - med højt kåbeglas, ice-tint


Kølerbeskytter i blankpoleret rustfri stål


Førerposition - standard


Elektronisk indsprøjtning - start og glem....


Med Mols-færgen...


Tank-cover i MC'ens farve...




Man fristes næsten til at sige "Flygt Pumper"!


Lærke klar til en tur sammen med pappa




Split-sædet klargøres til barnesædet


En tur i det fri - det er noget der dur!!


Udestuen blev brugt som værksted


Toptasken blev malet og monteret


På tur sammen med Inge...