Fætterguds "gamle" YAMAHA FJ-1200 - som nu arbejder for fætter Henrik på Sjælland

Den dejlige bamse-dreng - en super flot og sund FJ-1200 - hvor alle 130HK er hjemme...

Fætter Henrik har fået opfyldt hans drengedrøm; Et lækkert eksemplar af en FJ'er med en SUPERSUND 130HK motor!!!? En rigtig sports-tourer for den kræsne! - som vil blive savnet... uanset hvad jeg senere måtte køre på, var det stadig den største oplevelse første gang... Læs nederst på siden hvordan Henrik fik kapret den.

En FJ' er er utrolig nem at køre:
Ord som "styrevillig", "imponerende immun overfor sidevind" og så selvfølgelig "ligeglad med gearvalg" er nogle af de herlige sætninger, som man hurtigt må sande rigtigheden af når man prøver den.

Det er en 100% ægte og uforfalsket gengivelse af éns opfattelse efter en prøvetur, at høre sætningen: "Du bestemmer selv - til enhver tid! - hvor hurtigt det skal gå..." Man får den fede fornemmelse - og beholder den også ihvertfald de første 10.000km! - at der altid er noget tilbage, hvis man lige synes at man vil have lidt mere power.

Ved blandet kørsel kører FJ'eren godt 17 km pr. liter benzin. Og der er over 250 km mellem tankningerne, vel at mærke når du IKKE bruger reservetanken! Tanken er på 17 liter plus 5 liter reserve - i alt 22 liter. Og med indbygget benzinmåler - flot og præcis som i en bil! - er det let at følge forbruget under kørsel.

Min oplevelse da jeg prøvede sådan en bamse første gang:
Det var med nogen ærefrygt jeg satte mig på Yamaha'en første gang. Som den første forelskelse var denne oplevelse een af de dyrebare som helt sikkert bliver hængende langt ind i en begyndende demens....;-)

Et minde dukkede op da jeg satte mig tilrette første gang: Dengang jeg havde min Honda CX-500C (som knæjt'), havde jeg oplevet hvordan en politi-mc satte fra land over Limfjordsbroen en dag, hvor jeg holdt lige bagved ham. ÆREFRYGT - var det ord der fulgte i det kølvand min Honda måtte se sig henvist til da jeg satte efter. Da jeg rundede broklapperne midt på broen var politimanden ingen steder at se!!! Og de biler der holdt bagved mig inden jeg startede, kunne jeg næsten heller ikke se (når jeg kiggede i spejlene, altså!).

Det eneste jeg hørte var et "HVUSSJ" (håber jeg stavede det rigtigt?)...

"Kunne jeg mon styre så hurtig en maskine, når jeg nu ikke havde kørt i nogle år", tænkte jeg. Overraskelse nr. 1: Hold kæft, hvor var den da bare nem at køre!!! Den stille og rolige tur hen ad den lille byvej var som en gåtur i parken. Lav tyngdepunkt, 16" hjul... - den kørte bare derhen hvor jeg pegede. Allerede da tænkte jeg, at det bliver sgu' svært at argumentere overfor mig selv i aften, at det nok ikke er så god en idë at købe den!

Jeg tullede ud ad byen, kørte bag nogle biler. Gav dem lidt afstand. Hastighed 80. 5. gear. 3000 omdr. Gav halv gas - og brRRUUUMm - få sekunder, og jeg kunne godt hugge bremserne i hvis jeg da ikke ville køre forbi dem foran....

Trak ind på en lille sidevej udenfor byen. Holdt ind til siden. Hørte den i tomgang lidt. Tænkte: Nu prøver jeg sgu at vride håndtaget i bund! Startede i 1. gear med god gas (ikke fuld!), skiftede hurtigt op i 2. og vred så håndtaget helt i bund. Hundeangst var jeg, ved tanken om hvad der mon ville ske når den nu nåede lidt op i omdrejninger. Eksplosionen kom da også, men ikke så hård som jeg havde frygtet. Ingen risiko for stejling, trods alt. Men nok til at min højre fod røg af fodhvileren, så jeg måtte træææække den tilbage igen. 3. gear og fuld havre igen. OG SÅ. Så forvandt motorlyden! ALT var bare VIND! KUN VIND! Træerne langs vejen tæskede forbi med sådan et raseri. Jeg satte den op i fjerde, og slap så straks gassen igen. Rullede lidt og vendte ved en indkørsel. Og kom så i tanke om, at jeg slet ikke fik set hvor hurtigt jeg havde kørt. Tænkte: det må jeg sgu lige tjekke når jeg kører den anden vej! Samme manøvre igen, men denne gang lykkedes det mig at holde foden på fodhvileren (nu var jeg jo forberedt!). Rykkede 3. gear ud, og skimtede ned til hastigheden. Da den ramte det røde felt var hastigheden 180km/t !!! CHOK!!! For helvede da også, mand! tænkte jeg. Det var sgu den absolutte tophastighed for Honda'en. Og Yamahaen kunne køre stærkere i 3. hvis jeg ville være ond. Og havde stadig 2 gear mere! SHIT, da også! Og en anden tanke krydsede mærkværdigvis også mine tanker (jeg havde jo trods alt kun kørt i bil de sidste mange år): Den tid det tog at komme herop (på 180) ville Mazda'en sgu ikke engang kunne nå op på de 80 på (jeg har en nyere 626 med 136HK).

Jeg kom ud til T-krydset ved hovedvejen, hvor jeg skulle til venstre. Lod den rulle svagt i 2. gear, for jeg tænkte. Den trækker sgu bare op herfra, også selvom jeg holder næsten stille. Den lille Peugeot Partner, der kom fra højre ventede jeg på, lagde ud bag ham og vred håndtaget. HVUSSJ igen... Men denne gang var det godt ud i omdrejninger. Allerede var jeg blevet lidt forkælet, og tænkte. Hvor fanden bliver han af, ham i Peugeot'en, for nu var jeg jo lige så forvænt med rykket, at jeg da var helt sikker på at han bare ville poppe op i hovedet af mig, straks jeg vred rullen ude bag ham. Og det gjorde han slet ikke - ikke sådan lige med det samme, som jeg havde forventet - ÆV! Jeg var faktisk lidt irriteret over at jeg lige måtte smide den i 3. inden jeg måtte bremse for ham. OG SÅ opdagede jeg det: Han kørte 130!!! Så tror da fanden! For jeg skulle da trods alt op over den fart førend det blev nødvendigt at bremse for ham, ikke? OK, OK. tænkte jeg. Godt ord igen, bamsedreng. Jeg syntes bare ikke det så ud til at han kørte så hurtigt, da han kørte forbi mig ved T-krydset. Undskyld!

Her er historien bag hvordan fætter Henrik kaprede den fra mig:
Henriks dejlige Honda VF 750 C var jeg i sin tid med ham nede og hente i Kolding. Jeg havde dengang haft FJ'eren i nogle uger, men blev alligevel noget overrasket over VF'erens kanon-bundtræk og rimeligt gode "hiv" oppe i omdrejninger.

Nogen tid senere var jeg ovre og besøge ham på FJ'eren, og vi var selvfølgelig ude og køre en tur (og få en bøf i Ballerup...) På vejen hjem ville fætter gerne bytte, så det gjorde vi selvfølgelig. På motorvejen fra Ballerup og ind mod Jyllingevej, drejer vi 270° rundt inden det sidste stykke motorvej ind mod Kbh. Jeg kørte på VF'eren efter Henrik rundt og havde gearet ned i 3. gear (VF'eren er 6-gears!), og da "rundkørslen" sluttede trak Henrik til på FJ'eren. Han kørte indledningsvis ikke så meget hurtigere end at jeg næsten kunne følge med. På vej op gearede jeg dog Honda'en ned i 2., trak den ud, op i 3. igen og trak den ud igen - men måtte så opgive, for nu trak han sgu fra mig....

I det første lyskryds i byen kørte jeg op på siden af ham, for lige at høre hvordan det gik (og hvad gear han kørte i). Hans blik var helt stift, og han kiggede slet ikke over på mig, men stirrede bare ligeud. Underligt tænkte jeg. Først i næste lyskryds kiggede han over på mig og sagde så: "Jeg skal have en ny motorcykel!". Jeg grinte noget af den udmelding, og spurgte ham så: "Hvad gear kørte du i efter rundkørslen derude?". "Fjerde", sagde han. Jeg var vildt overrasket over at FJ'eren kunne følge og endda trække fra VF'eren fra 60 km/t i fjerde gear, uanset hvad gear man pinte Honda'en i - men det kunne den altså!!!

Da vi var kommet hjem i lejligheden fortalte han: "Jeg gav den bare fuld gas i 4. og ventede så. Jeg syntes egentlig ikke det var noget særligt i starten, men på et tidspunkt hev den fandme' godtnok til. Og ved 180 turde jeg sgu ikke mere - og slap gassen. Og den var først lige begyndt, føltes det som..."

Henrik var fra den dag hook'ed på at kapre FJ'eren fra mig. Og gennem vinteren fik jeg ved hver telefon-samtale med ham, spørgsmålet "Hvad er dit konto-nummer, fætter?". Af een eller anden grund kom jeg pludselig til at fortælle ham det, og så var det løb kørt...