Specifikationer

Yamaha FJR 1300

 

Motor

Type:

Vandkølet, 4-takt, DOHC, 16-ventilet, række 4 cylindre

Slagvolumen:

1,298c

Boring x Slaglængde:

79.0mm x 66.2mm

Kompressions-forhold:

10.8 : 1

 

Max. ydelse (effekt):

105.5 kW (143.5 HK) ved 8,000 o/min

Max. drejningsmoment:

134.4 Nm (13.7 kg-m) ved 7,000 o/min

Vekselstrøms-generator:

490W, 12V (batteri: 12Ah)


Dimensioner

Længde:

2,195mm

Bredde:

760mm

Højde:

1,435mm

Sæde højde:

805mm

Hjulafstand:

1,515mm

Minimum frihøjde:

135mm

Tør vægt:

244kg/A:251kg
Fuld tanket: 275kg/A:283
Tilladt totalvægt: 476kg

Stel

Forhjul:

120/70 ZR17

Forbremser:

Dobbelt skivebremse Ø 320mm

Affjedring for:

Telescop forgaffel, 48mm rørdiameter

Affjedring for, spillerum:

135mm

Forgaffel vinkel: 64°
Frihøjde: 135mm

Baghjul:

180/55 ZR17

Affjedring bag:

Link-type swingarm

Affjedring bag, spillerum:

125mm

Bagbremser:

 

Enkelt skrivebremse Ø 282mm

   

Oplysninger fra www.vobus.de:

Tophastighed:
"Motorradfahrer 05/01": 254 km/h

Acceleration:
0-100 km/h : 2,9 sek.
0-140 km/h : 4,8 sek.
0-200 km/h : 9,7 sek.
Nedbremsning fra 100km/h : 39,4 m

Økonomi:
Forbrug (95 oktan) ved 100 km/h :5,2 l/100km, ved 160 km/h : 6,3 l/100km, ved landevejskørsel : 5,3 l/100km

CV's oplysninger:

- FJR'en har kardantræk og elektronisk indsprøjtning (og katalysator)

- den kører ca. 3600 o/min ved 100 km/t. Det røde felt starter ved 9.000 o/min og slutter ved 11.000, hvor dens omdrejningsbegrænser dog kobler fra inden. Den runder dog stadig - som FJ'eren - de 180 i 3. gear inden da ;-)

- hele udstødningssystemet, inkl. potterne, er lavet i rustfri stål allerede fra fabrikken!

- ved alm. pæn kørsel omkring de 100 ruller den knap 20 km/l. Benzintanken er på 25 liter, og ved de sidste 5 liter blinker benzinmålerens nederste felt, samtidig med at km-tælleren skifter over og bliver til en trip-tæller, der tæller km op siden reserven slog til, så man kan se hvor meget man har kørt af de sidste 5 liter.

Jeg har oplevet at køre fra København over broerne til Aalborg med alm. motorvejshastighed, uden at fylde benzin på undervejs!