Klik for forstørrelseVillsen's ferie - 2003
- en dejlig bilferie til Kroatien

Turen foregik i ugerne 25 og 26, 2003. Første stop var - som altid -  Statoil syd for Støvring (!). Et godt sted at mødes, især når man kommer slæbende med en campingvogn. Junior fik lov at køre forrest på hele turen - som man ser...

For os er bil-campingferie FERIE fra 1. minut, den tidlige morgenstund hvor turen ud ad indkørslen starter. Hele turen er en oplevelse, med skiftende landskaber hele tiden og dejlige stunder i og omkring campingvognen når vi holder en af de mange pauser.

Første stop var på en campingplads ud for Harzen (dog ikke i selve Harzen, fordi vi har været der et par gange, og ikke gad bruge den ekstra tid ind og ud fra Harzen). Campingpladsen havde en masse gamle cykler som ungerne kunne drøne rundt på (gratis). Så fik de bevæget lemmerne lidt.

Klik for forstørrelse Klik for forstørrelse
Når man skal så skal man - især som 3 årig! Og når man får købt et fancy videoapparat som også kan tage billeder, kan man hurtigt komme på'en...

Næste dag kørte vi - via en afstikker langs hovedvej A-27 - udenom Kassel-bakkerne - ned mod München. Her var det blevet aften, og vi tog en tur ud på landet mod en campingplads. Troede vi ! - for da vi forgæves havde forsøgt at finde den, fandt vi ud af at kortet viste et tegn der lignede en campingplads, men som i virkeligheden var et herberg, hvilket vi jo ikke kunne bruge.

Da vi nåede tilbage til motorvejen var klokken ved at blive mange, og vi besluttede derfor at overnatte på den første rasteplads/tankstation der dukkede op. Og midt i mørket, fandt vi - til vores store frustration - ud af, at den første plads var helt over-booket af "gæster". Turen gik videre i godt ½ time mere, med skrigende unger og utilfreds kone ! - inden vi heldigvis kunne overnatte på den efterfølgende plads. Til lyden af brølende lastbiler...(men søvnen var alligevel tiltrængt)

Klik for forstørrelse Klik for forstørrelse
Mutter fanget af kameraet på vej ind i vognen. Bemærk den fine Chrysler hat hun fik lavet i Kroatien - findes ikke magen til i verden... At strække benene ud og se på noget landskab som er milevidt fra danmark, er bare feeeedt !!!

Næste dag gik det videre, via Østrig ned til Slovenien - og Karawanken-tunnelen, som ifølge ungerne går gennem Mount Everest! Via Ljubljana mod vest mod Trieste i Italien, men med en afstikker til de vildt flotte Postojna grotter. Fordi vi var kommet til München inden 3. dagens køretur, var der god tid til at se grotterne. Det var utroligt flot, men vi var dog allesammen enige om, at når man først har set dem een gang, så er det ikke nødvendigt at se dem mere...

Junior og Senior slapper af i ADH-stolene (står for Anti-De-Hydrant), i skyggen af medbragte overdækninger. Med lækker udsigt ud over havet 50 m derfra. På en flot sejltur fik et par timer til at se byen - så vi gik en tur og fik os en is.

På vej ned til Istrien - hvor vi ville ud til campingpladsen Lanterna Camp som vi havde besøgt året før - syntes vi kortet viste en kortere rute end den der blev skiltet med på vejene (over Umag). Så den kørte vi ad. Og den var utrolig flot, men fyldt med masser af hårnåle-sving, som kunne gøre de sparsomme hår på brystet grå.

Et meget stort irritationsmoment ved ikke at følge den gængse "turist"-rute via Umag, var den utroligt dårlige vejkvalitet, som især med en campingvogn på slæb - var næsten uudholdelig at køre ad. Selv 50 km/t var ofte alt for meget !!!

Lanterna Camp er en campingplads, der - især for Kroatiske forhold, opdagede vi senere - er af meget høj standard. Indretningsmæssigt fuldt på højde med de gode campingpladser i Italien, Tyskland og Danmark. I Porec lidt syd for Lanterna, ligger en anden dejlig campingplads Bijela Uvala, som vi var inde og se, men som i vores øjne var overfyldt.

Klik for forstørrelse Klik for forstørrelse
Inde i byen Porec, som ligger nær Lanterna Camp, er der en lang strækning langs havnefronten med boder osv. Med masser af muligheder for at lade sig friste - til bla. at få lavet en Chrysler-kasket (!?) - og til at få alt muligt andet "skrammel" slæbt med hjem til Danmark. Det blev også til en tur til Rabac - en tur hvor vi kggede nogle af de andre campingpladser an. Bla. campingpladsen Oliva i Rabac, og i Medulin var med på turen. Begge pladser med flotte omgivelser, men meget skrabede for familien med små børn.

Tæt på Lanterna ligger de såkaldte Baredine grotter, som i forhold til Postojna overhovedet ikke var værd at kigge på, men som kunne gå an hvis man gerne vil se grotter og ikke har mulighed for at komme indenom Postojna.

På vores køretur til Rabac kørte vi indenom Medulin- og Oliva campingpladserne. Begge pladser var hjemmefra fundet interessante, men ved selvsyn kunne vi hurtigt se at standarden var langt under Lanterna, så de er ikke reelle alternativer for os. Planen inden køreturen var i første omgang at køre til Plitvice-søerne, men allerede i forvejen bestemte vi os for, at det var en for lang tur til en een-dags ekskursion, ikke mindst når tiden på stedet også skulle lægges ind i planen. Turen til Rabac bekræftede at det bestemt er meget ambitiøst at satse på en een-dags tur til Plitvice, når man befinder sig ved Porec. Vejen er alt for lang og kringlet, og med de tilbagevendende dårlige veje fra tid til anden.

Fra den anden by nord for Lanterna Camp (Novigrad), er der daglige afgange med turbåde,som kan give en dejlig oplevelse. Turen vi tog var til Rovinj og varede hele dagen, så vi var "mætte" da vi kom hjem igen. Men det var helt sikkert en oplevelse der var værd at tage med.

Klik for forstørrelse Klik for forstørrelse
Michael var godt tilfreds med at sidde aller-forrest på bådens fordæk, og nyde udsigten - og solen! - sammen med "bebbe" Og "bebbe" selv kunne lige holde til varmen - når blot den nødvendige AHD'er var tilstede (Anti-De-Hydrant)

Sejlturen blev solgt til os på campingpladsen, hvor der kom en guide rundt og fortalte (og solgte!) billetter til båden nogle dage senere. Turen var temmelig billig, og inkluderede middagsmad. MEN: vi fik ikke at vide at Lærke på 3 år ikke var inkluderet i middagsmaden fordi hendes billet var gratis til båden. Det kunne de godt have fortalt. Og selve middagsmaden var heller ikke noget at råbe hurra for. De burde nok have stillet forskellige menuforslag til diverse merpriser, så man i det mindste kunne have valgt. Nå, men pyt - vi kunne da trods alt "få lov til" at købe lidt mad til hende på den pågældende restaurant.

På sejlturen kommer man iøvrigt ind i LIMFJORD - ja, det hedder den faktisk. En meget speciel fjord hvor der tilsyneladende kun er skov på begge sider og ingen (få) muligheder for landgang endsige adgang fra landsiden.

Efter en uges tid i Kroatien, kørte vi over Italien på vej hjem. Her - som sidste gang (2001) - var det nogle fede dage ved Garda-søens Lazise, hvor den pragtfulde plads Piani Di Clodia tilbyder sin mange adspredelser; fede swimmingpools med rutchebaner; børneteater, fodbold, diskotek, alm. underholdning m.m.m.

Vi lå i Lazise i en tre-fire dage, hvor vi fik lige de to pladser vi havde håbet på! - og kørte så via Brenner-passet hjemover. Ved München gjorde vi holdt ved en campingplads - igen een vi nær ikke havde fundet - som helt klart blev brugt rigtig meget til transit-formål. Fastliggerne skævede irriterede til os...

Hvordan der overhovedet kan være fastlæggere sådan et sted er helt ubegribeligt. Med al den tværgående trafik - som bestemt ikke bliver mindre af at pladsen ikke engang har en købmandsforretning - skulle man tro at alle ville blive skræmt væk fra fastligger-tendensen....! Umiddelbart indenfor indgangsbommen var der en lang række skrå parkeringsbåse side om side, beregnet til bil + campingvogn og tilslutning for strøm. Ren transit!!! Mig og fatter måtte på køretur for at finde foder - som endte med at blive en flok pizzaer. Og da vi returnerede med dem havde pigerne selvfølgelig lavet spagetti forlængst

Hjemover kørte vi direkte over Kassel, og ikke ad A-27. Og overnattede oppe i nærheden af Hamborg, på et herligt afsides-liggende sted. Campingfatter var pisse-fuld og i godt selskab med nogle af hans fastliggere. Priserne vi skulle give blev gættet med skelende øjne og indbetalingerne blev helt sikkert parkeret direkte i skjortelommen bagefter. 3 børn kostede - efter nogen overvejelse fra den rødmossede herre - 5 Euro. Jeg skulle lige til at spørge hvad eet barn kostede, men undlod for den gode stemnings skyld... Samlet set var overnatningen temmelig billig (ca. halv pris ifht. andre steder). Til gengæld var der heller ikke noget at se på eller endsige køre til... For os: igen ren transit!